تبلیغات
نور جاویدان - فلسفه نماز جماعت
نور جاویدان
کامیابی دنیوی و اخروی در اسلام و فقط و فقط اسلام

50 دلیل برای رد مسیحیت

 

این نام کتابی می باشد که شما مسلمانان میتوانید با خواندن ان در یابید که مسیحیت چه مشکلات اساسی دارد . در این کتاب به صورت در باره ی دین مسیحیت بحث شده است . امیدوارم با خواندن ان به معلومات خود بافزایید. من این کتاب را برای شما اینجا قرار دادم و می توانید به راحتی دانلود کنید.

50 دلیل برای رد مسیحیت( دانلود)

 

 

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

فلسفه نماز جماعت

فلسفه نماز جماعت

شكى نیست كه نماز یك عبادت ریشه دار وعمیق مى باشد كه در همه ادیان بوده وشاید كمتر دینى در این دنیا موجود باشد كه نماز در آن موجود نباشد. اما نماز اسلامى در كتاب آسمانى خویش ( قران كریم) وگفتار و كردار حضرت محمد صلى الله علیه وسلم ( سنت مباركه) به نماز كه یك اصل با ارزش وعبادت مهم مى باشد تاكید فراوان نموده واز ترك آن مسلمین را به سختى بر حذر داشته است. نماز در حقیقت ستون وپایه دین مقدس اسلام مى باشد وهم چنین كلید بهشت محسوب مى گردد وازجمله شلیسته ترین اعمال در نزد پروردگار به حساب مى آید. در روز قیامت اولین پرسش از نماز بودخداوند پاك در قران كریم در ضمن دعاى حضرت ابراهیم علیه السلام چنین ارشاد مى فرماید: ( رب اجعلنی مقیم الصلاة ومن ذریتی ربنا وتقبل دعاء) هم چنین در سوره طه مى فرماید" من تورا بر گزیدم، پس به وحى گوش كن من خداوند هستم كه معبودى جز من وجود ندارد پس مرا پرستش كن ونماز را براى ذكر من برپاى دار". خداوند جلّ جلاله التزام به امر مهم را در همه حال چه درخانه وچه در سفر وچه در حالت صلح وچه در حالت جنگ وبالآخره در همه رخدادها زندگى مورد تاكید قرار داده است اسلام وظیفه هر مسلمان را تنها در این خلاصه نكرده كه به صورت انفرادى در هر جایى وبدور از نماز اجتماع مسلمین یا محیطى كه در آن زندگى مى كند به انجام نماز بپردازد، بلكه به طور جدى به انجام وظیفه الهى نماز به صورت جماعت بویژه در مساجد با دیگربرادران دینى فراخوانده است. از جناب رسول اكرم صلى الله علیه وسلم روایت است كه فرمودند: دلم مى خواهد خانه كسانى را كه صداى دلنشین اذان این سرود الهى را مى شنوند وبه مسجد براى اداى فریضه نماز نمى آیند آتش بزنم". اگرچه نماز جماعت از نظر اسلام واجب نگردیده است اما حضرت عبد الله ابن عمر رضى الله عنه راویت مى كند كه رسول خدا صلى الله علیه وسلم فرموده اند: نمازى كه به صورت جماعت خوانده شود ثوابش بیسد وهفت برابر ثواب نمازى است كه به صورت انفرادى خوانده شود". بنا براین اسلام برگزارى نمازهاى پنجگانه را به صورت جماعت در مساجد به این دلیل لازم دانسته كه مساجد علاوه بر این كه پایگاه تجمع مسلمین مى باشد محلى است كه مى توان دیگر مشكلات جامعه اسلامى از قبیل مسایل اجتماعى، اقتصادى، اخلاقى وغیره را مطرح ودرپ?رامون آنها صحبت نمود وبراى حل آنها اقدامات لازم را بعمل آورد. باز مى بینیم كه بر مسلمین لازم شده است كه به طور وسیع ترى هفته اى یك بار در نماز جمعه شركت كنند. خداوند پاك در این باره چنین فرموده است: اى كسانیكه ایمان آورده اید هر گاه براى نماز در روز جمعه فر خوانده شدید پس بسوى یاد خدا بشتابید وهر معامله اى را ترك كنید، این براى شما بهتر است اگر بدانید". سرپیچى از این امر خدا بدون عذر روانیست واز رسول اكرم صلى الله علیه وسلم نیز روایت است كه فرموده اند: هر كس سه نماز جمعه را بدون عذر واز روى سستى وسهل انگارى ترك نماید ، خداوند بر دلش مهر مى زند".

 این اجتماع بزرگ هفتگى در بردارنده نكات آموزشى فراوان بوده، در حقیقت تجدید پیمان واحیاى حس برادرى وبرابرى واستحكام بخشیدن وحدت میان مسلمین واظهار قدرت وقوت مى باشد تا به دشمنان اسلام نشان دهند كه چگونه در صفوف مرصوص ودوشادوش یكدیگر آمادگى این را دارند تا از كیان وشأن وشوكت اسلام وآئین اسلام دفاع كنند ونگذارند كه دست هاى كثیف اجانب وشیاطین خون آشام در میان جامعه اسلامى كار كند، وحتى از این هم بزرگتر اجتماعات مسلمین به مناست بر گزارى نماز عید فطر وعید قربان مى باشد كه انجمنى فرا گیر و جشنى بزرگاسلامى ترتیب داده وهمه مسلمین را در كنگره اى واحد گرد هم آورند. اگر دقیق متوجه شویم در مى یابیم كه عید قربان خاطره حضرت ابراهیم خلیل را در اذهان مسلمین جهان زنده مى كند كه چگونه عل?ه کفر والحاد وبد عدالتى نمرود واعلاى کلمه حق مبارزه کرد وچگونه به خاطر آئین یكتا پرستى و اعلاى كلمه حق آتش خشم نمرودیان را بر خود تحمل نمود وآن را با جان پذیرف وچگونه به خاطر رضاى پروردگارش حاضر شد كه فرزند دلبندش را به پیشگاه حضرت حق سبحانه وتعالى قربانى نماید تا رضایت او تعالى را بدست آورد .

 بنا براین عید قربان وداستان مبارزات پیامبر جلیل القدر خدا حضرت ایراهیم درس توكل واتكا به پروردگار را براى مسلمین مى آموزد. همچنین عید فطر فرصت خوبى براى مسلمانان است تا موفقیت خودرا در راه به پایان رساندن یك ماه جهاد علیه نفس وشیطان جشن بگیرند، واین خود در حقیقت نشان دهنده اتحاد وهمبستگى مسلمین مى باشد وامثال این اجتماعات است كه باعث بروزابهت وبزرگى واتحاد مسلمین شده وباعث تضعیف روحیه دشمنان ومخالفین اسلام مى گردد.جاى دارد كه در این جا نكته قابل توجه دیگرى را مطرح كنیم كه واقعا بسیار مهم مى باشد وآن این كه اسلام اصول وقوانین خود را به صورت یك امر ذهنى یا حرف محض در سر یا زبان قرار نداده است ، بلكه آن اصول وقوانین را به صورتى ناگستنى به زندگى وبرنامه فرد یا انسان مسلمان پیوند داده است. بنا براین آزادى وبیان ومساوات وبرادرى را كه جهان كفر وكشورهاى غربى دم از آن مى زنند، دوازده قرن پیش از انقلاب بزرگفرانسه در زمانى كه حتى غربیان وسردمداران آزادى دروغین بویى از آزادى، مساوات وبرادرى نمى بردند وحماقت تا مغز استخوان شان ریشه دوانیده بود، اسلام به نحوى زیبا وعاقلاانه وبه صورت روشن این سه كلمه اساسى را در یك بخش .زندگى اجتماعى مسلمین تفسیر مى كند:

آزادى: واژه آزادى همیشه بر سر زبان هاى مردم دنیا بوده وكشور هاى غربى همیشه مسلمین را محكوم مى نمایند كه مسایل آزادى در شئونات اسلامى مراعات نمى شود . ما نمى خواهیم در اینجا در رابطه با مفهوم آزادى بنویسیم زیرا كه این از خود بحث جداگانه اى دارد ولى آنچه روشن وآشكار است فقط در یكى از برنامه هاى زندگى مسلمین كه در حقیقت یك موضوع عبادى است، آزادى را بر رسى مى نماییم : مسلمان وقتى وارد مسجد مى شود از هر گونه بندگى غیر از بندگى خداوند متعالآزاد است وبه غیر از خداوند متعال به دیگر كسى وابستگى ندارد وفقط براى او ركوع وسجده مى نماید وفقط در مقابل او سر خم مى نماید ، هرچند انسان بزرگ وبا قدرتى باشد خداوند متعال مى فرماید: " مساجد به خدا تعلق دارد پس با خدا هیچ كس دیگر را نخوانید" . در حقیقت این همان آزادى معنوى انسان است كه از همه آزادى ها بالاتر مى باشد.واما در باره آزادى بیان وانتفاد به همین نكته اكتفاء مى نماییم كه هر گاه در رفتار وگفتار ویا در ضمن خواندن نماز اشتباهى از امام سرزند نماز گزاران پشت سر او مؤظف اند كه اشتباهش را اصلاح كنند وراهنمایى اش نمایند.در این امر پیر وجوان وفقیر وثروتمند همه یكسان مى باشند ومؤظف اند كه اشتبهش را تصحیح كنند. مبین این گفته ها گفتار خلیفه اول مسلمین حضرت ابوبكر صدیق رضى الله عنه مى باشد كه همانند آن در طول تاریخ از هیچ رئیس دولت وملك دیگرى دیده وشنیده نشده است . گفتار معروف جناب حضرت صدیق كه در روز تصدى خلافت فرمودند" اى مردم من زمامدارى شما را بر عهده گرفتم در حالى كه بهتیرن شما نیستم. هر گاه مرا در راه حق دیدید، یریم كنید وچون براه باطل مشاهد كردید به راه راستم بیاورید. بادنید كه ناتوان هاى شما نزد من نیرومند اند تا زمانى كه حق شان را بستانم ونیرومندان شما نزد من نا توانند تا حق را از آنها باز ستانم . تا وقتى كه من مطیع خدا بودم ، اطاعتم كنید وچون از راه فرمانبرادارى خدا منحرف شدم مؤظف به فرمانبردارى من نیستید أی سخن را مى گویم واز خدا براى خود وشما آمرزش مى طلبم". این گفتار حضرت ابوبكر صدیق رضى الله عنه مى باشد كه در طول دوره خالفتش به این سخنان خود صادق باقى ماند ووعده هایى مى دهد اما هرگیز وعده خلافى نمى كند. حضرت عمر فاروق رضى الله عنه: تصمیم گفتند كه حدى براى مهریه قرار دهند واین موضوع را در مسجد اعلام نمودند. زنى در برابرى گفته حضرت عمر فاروق رضى الله عنه به مخالفت برخاست وگفت " چگونه این عمل را انجام مى دهید در حالى كه خداوند مى فرماید: هر گاه خواستید همسرى به جاى همسر قبلى انتخاب كنید وبه یكى از آن دو مبلغى دادید چیزى از آن پس نگیرید ، آیا مى خواهید با ارتكاب بهتان وگناه آشكار باز ستانید". خلیفه دوم مسلمین حضرت عمر فاروق رضى الله عنه هیچ گونه عكس العملى نشان نداد به جز این كه از عقیده خویش منصرف شد وبا صراحت گفت أی زن درست گفت وعمر اشتباه كرد. اینها نمونه هایى او آزادى بیان وعقیده مى باشد . برادرى: دین اسلام پیروان پاكیزه اش را روزى پنج بار دعوت مى نماید تا در محلى مخصوص گرد هم آیند وفریضه الهى را در جماعت اداء نمایند. وقتى كه مسلمین به مسجد مى أیند با برادران دینى خود معرفى مى شوند واز احوال یكدیگر با خبر مى گردند ودر حقیقت مهر ومحبت در بین شان افزایش پیدا مى كند در وقت اداى نماز مسلمانان بدنبال یك شخص وروبه سوى قبله اى واحد وگوش دادن به قرائت وكارهاى یكسان دیگرى از قبیل ركوع، وسجود وقعده انجام مى دهند.این وحدت است كه به طور گذارا نمى توان از آن گذشت، بلكه باید كمى اندیشید وفكر كرد وحدتى كه ریشه در اعماق چشمه هاى قلب مسلمین واندیشه وفكرشان ریشه دوانیده وهدف مشخصى را تعقیب مى كند ودر حقیقت مظهر وروشن كننده آیه مباركه " إنما المؤمنون إخوة" مى باشد وحقاً كه مومنون همه برادر یكدیگر مى باشند. اندكى به گذشته بر مى گردیم وبه یاد مى آوریم مسجد حضرت محمد صلى الله علیه وسلم را در مدینه منوره كه نژادهاى گوناگون وقبیله هاى مختلف وافراد عرب وغیر عرب همچون صهیب رومى، وسلمان فارسى وبلال حبشى را در آغوش باز وپر بركت خود تربیت نمود.

مساوات : موضوع دیگر مورد بحث ما مسئله برابرى ومساوات مى باشد بلى وقتى كه مسلمین در یك صف فشرده وبه هم پیوسته وبدون تبعیض طبقاتى ونژادى براى اداى نماز مى ایستند،كدام مساوات وبرابرى از این كامل تر وبالا تر است؟ همان طورى كه پروردگار جهان مى فرماید: هیچكس بر دیگرى بر ترى ندارد فقط به تقوا مى باشد. واقعا در مساجد مسلمین نیز همین طور است وهیچ گونه بر ترى انحصارى براى افراد جامعه منظور نمى شود. حاكمان وفرمانروایان در كنار افراد بدون قرت وثروتمندان در پهلوى افراد تهى دست جامعه وعلماء در پهلوى افراد كارگر ودهقان بدون هیچ گونه امتیازى در یك صفبه نماز مى ایستند. ویا این كه در هیچ یك از مساجد در دنیاى اسلام قا نونى وجود ندارد كه صف اول مخصوص افراد بلند پایه دولت وصف دوم مربوط به افراد ثروتمند جامعه وصف سوم مخصوص افراد تحصیل كرده ومدیران جامعه باشد بلكه همه مسلمین برابر وبرادر یكدیگر مى باشند در حقیقت همین امر خود موجب تقویت حفظ وحدت ومساوات اجتماعى وتحكیم پیوندها بین افراد جامعه مى شود وخط بطلان را بر روى هر گونه بینش طبقاتى ویا تئورى هاى بر ترى قومى نسبت به قوم دیگر ونژادى دیگر مى كشد. وبه صورت كلى نماز جماعت در اسلام علاوه بر ارزش فكرى ومعنوى، باعث تحكیم پیوندها ووحدت جامعه بشرى شده وباعث برچیده شدن اختلافات طبقاتى ونژادى مى گردد.

المراجع كتب الحدیث، البخارى

حق کاپی ونشر فقط با ذکر منبع مجاز است

درباره وبلاگ

این بلاگ دارای مطالب مذهبی، کتب اسلامی، اعجاز قرآن، ترتیل و تلاوت قرآن کریم، دانلود های رایگان اسلامی، تصاویر اسلامی، معلومات در باره امامان و پیامبران، احادیث، اذکار و غیره مطالب به در بخور میباشد.
مدیر وبلاگ : نجیب الله ارغستانی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • به نظر تان بهترین دین كدام است؟





نویسندگان

Najeeb ullah