تبلیغات
نور جاویدان - غفلت و درمان آن در قرآن كریم
نور جاویدان
کامیابی دنیوی و اخروی در اسلام و فقط و فقط اسلام

50 دلیل برای رد مسیحیت

 

این نام کتابی می باشد که شما مسلمانان میتوانید با خواندن ان در یابید که مسیحیت چه مشکلات اساسی دارد . در این کتاب به صورت در باره ی دین مسیحیت بحث شده است . امیدوارم با خواندن ان به معلومات خود بافزایید. من این کتاب را برای شما اینجا قرار دادم و می توانید به راحتی دانلود کنید.

50 دلیل برای رد مسیحیت( دانلود)

 

 

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 

غفلت و درمان آن در قرآن كریم

خداوند در ایات مختلفی از قرآن،به عبارت «غفلت» اشاره كرده و مسلمانان را از آن نهی كرده و مورد نكوهش قرار داده است كه در متن پیش رو به گزیده ای از این ایات اشاره می شود

.در حقیقت،كردار ناشایست و ناپسند و انواع گناهان آثار بدی روی حس تشخیص وقوه درك انسان می‌گذارد و سلامت فكر را،به تدریج،از او می‌گیرد، هر اندازه، شخص در این راه فراتر رود،پرده های غفلت و بی خبری بر دل، چشم و گوش او محكم تر می شود و سرانجام كارش به جایی می رسد كه چشم دارد و گویی نمی‌بیند،گوش دارد و گویی نمی شنود ومانند اینكه دریچه روح او به سوی حقایق،بسته شده،حس تشخیص كه برترین نعمت الهی است،از وی گرفته گردیده است.

در این میان،وقتی با دید باز به قضیه نگاه می كنیم،می بینیم كه یكی از آفات ایمان و شاید نخستین آفت آن «غفلت» است و باید بدانیم كه استمرار غفلت نیز،موجب «تكبر» و «انحراف» است.

خداوند در قرآن كریم می فرماید: بسیاری از جنیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده‌ایم زیرا دل‌هایی دارند كه با آن حقایق را دریافت نمی‌كنند و چشمانی دارند كه با آنها نمی‌بینند و گوش‌هایی دارند كه با آنها نمی‌شنوند. آنان همانند چهارپایان بلكه گمراه ترند،آری آنها همان غافل ماندگان هستند.(سوره اعراف،ایه 179)

از نگاه قرآن كریم غفلت بنیان كژی‌هاست كه موجب می‌شود،آدمی تنها ظاهری از زندگی دنیا را درك كند و به باطن و حقیقت آن،كه همان آخرت است، توجه نداشته باشد؛یعلمون ظاهرا من الحیاة الدنیا وهم عن الاخرة هم غافلون.(سوره روم،ایه 7)

باید توجه داشته باشیم كه خداوند بزرگ كسی را به خاطر ستم‌هایش و در حال غفلت،پیش از فرستادن پیامبران مجازات نمی كند و این به این معنی است كه كیفر دادن آنها در این حال ظلم و ستم است و خداوند برتر از این است كه درباره كسی ستم روا دارد.

غفلت در قرآن كریم

الف) نكوهش غفلت:

وان كثیرا من الناس عن ایاتنا لغافلون؛بسیاری مردم،از ایات و نشانه‌های ما غافل‌اند.(سوره یونس،ایه 92)

ب) نهی از غفلت:

ولا تكن من الغافلین؛هرگز از غافلان و بی خبران از یاد خدا مباش.(سوره اعراف،ایه 205)

ج) عوامل غفلت:

1.روی گردانی از یاد خدا: لنفتنهم فیه ومن یعرض عن ذكر ربه یسلكه عذاباً صعدا؛ تا در این باره آنان را بیازماییم و هر كس از یاد پروردگار خود دل برگرداند،وی را در قید عذابی(روز) افزون درآورد. (سوره جن،ایه 17)

2.فراموش كردن خدا: ولا تكونوا كالذین نسوا الله فانساهم انفسهم اولئك هم الفاسقون؛و چون كسانی مباشید كه خدا را فراموش كرده اند و او (نیز) آنان را دچار خود فراموشی كرد، آنان همان بدكاران هستند. (سوره حشر،ایه 19)

3.عدم ایمان: وانذرهم یوم الحسرة اذ قضی الامر وهم فی غفلة وهم لا یؤمنون؛وآنان را از روز حسرت بیم بده، آن گاه كه داوری انجام گیرد و حال،آن كه آنها (اكنون) در غفلت هستند و سر ایمان آوردن ندارند.(سوره مریم،ایه 39)

4. فراموش كردن روز حساب: ان الذین یضلون عن سبیل الله لهم عذاب شدید بما نسوا یوم الحساب؛در حقیقت،كسانی كه از راه خدا به در می‌روند،به سزای آنكه روز حساب را فراموش كرده‌اند،عذابی سخت خواهند داشت.(سوره ص،ایه 26)

5. سبب است كه آنان ایات ما را دروغ انگاشتند و غفلت ورزیدند.(سوره اعراف،ایه 146)

6.فراموش كردن مرگ: لقد كنت فی غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك الیوم حدید؛به او می‌گویند واقعا كه از این حال سخت در غفلت بودی،ولی ما پرده‌ات را از جلوی چشمانت برداشتیم و دیده‌ات امروز تیز است.(سوره ق،ایه22)

7.همنشینی با دوستان ناباب: یا ویلتی لیتنی لم أتخذ فلاناً خلیلاً.لقد اضلنی عن الذكر بعد اذ جاءنی و كان الشیطان للانسان خذولاً؛ای وای!كاش فلانی را دوست خود نگرفته بودم!او بود كه مرا به گمراهی كشانید؛پس از آن كه قرآن به من رسیده بود و شیطان همواره فروگذارنده انسان است.(سوره فرقان،ایات 28 و 29)

8.غفلت از ایات الهی: ان الذین لا یرجون لقاءنا ورضوا بالحیاة الدنیا واطمأنوا بها و الذین هم عن ایاتنا غافلون. اولئك مأواهم النار بما كانوا یكسبون؛ كسانی كه امید به دیدار ما ندارند و به زندگی دنیا دل خوش كرده و بدان اطمینان یافته اند و كسانی كه از ایات ما غافل هستند.آنان به كیفر آنچه به دست می آوردند، جایگاهشان آتش است.(سوره یونس،ایات 7 و8)

9.كفر: اولئك الذین طبع الله علی قلوبهم و سمعهم و ابصارهم واولئك هم الغافلون؛آنان كسانی‌اند كه خدا بر دل و گوش و دیدگانشان مهر نهاده و آنها همان غافلان‌می‌باشند.(سوره نحل،ایه 108)

10.علاقه افراطی به اموال واولاد: یا ایها الذین آمنوا لا تلهكم اموالكم و لا اولادكم عن ذكر الله و من یفعل ذلك فاولئك هم الخاسرون؛ ای كسانی كه ایمان آورده اید،[زنهار] اموال شما و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نگرداند،البته كسانی كه در اثر توجه به امور دنیا از یاد خدا غافل می‌شوند، آنها،همان زیانكاران هستند.(سوره منافقون،ایه 9)

د) درمان غفلت

1.ذكر خدا: الا ان یشاء الله واذكر ربك اذا نسیت وقل عسی ان یهدین ربی لأقرب من هذا رشدا؛ مگر آن كه خدا بخواهد و چون فراموش كردی،پروردگارت را باز به یاد آور و بگو امید كه پروردگار مرا به حقایقی بهتر و علومی برتر،هدایت كند» (سوره كهف،ایه 24)

2.خواندن در قرآن: كلاإنه تذكرة.فمن شاء ذكره؛ چنین نیست،قرآن،در حقیقت،پند و یادآوری است،تا هر كه خواهد از آن پند گیرد» (سوره مدثر،ایات 54 و55)

3.یاد نعمت‌ها و نعمت دهنده: وَ اَلّو استقاموا علی الطریقة لاسقیناهم ماءً غدقاً. لنفتنهم فیه ومن یعرض عن ذكر ربه یسلكه عذابا صعداً؛واگر مردم در راه درست، پایداری ورزند، قطعاً آب گوارایی (علم،رحمت و رزق) به ایشان می‌نوشانیم تابه آن نعمت،آنها را بیازماییم و هر كس از یاد پروردگار خود دل بگرداند،خدا،او را به عذابی سخت درآورد.(سوره جن،ایات 16 و17)

4.عبرت از تاریخ پیشینیان: افلم یهد لهم كم اهلكنا قبلهم من القرون یمشون فی مساكنهم ان فی ذلك لایات لاولی النهی؛ایا برای هدایتشان كافی نبود كه ببینند چه نسل‌ها را پیش از آنها نابود كردیم كه اینك،در سراهای همانها راه می‌روند؟ به راستی،برای خردمندان در این امر نشانه‌هایی عبرت انگیز است.(سوره طه،ایه 128)

5.یاد مرگ: اینما تكونوا یدرككم الموت؛هر جا باشید،مرگ شما را در می‌یابد.(سوره نساء،ایه 78)

6.یاد قیامت؛اعلموا أن الله یحی الأرض بعد موتها قد بینّا لكم الایات لعلّكم تعقلون؛بدانید، خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده می‌كند!ما ایات خود را برای شما بیان كردیم،شاید اندیشه كنید. (سوره حدید،ایه 17)

باید بدانیم كه انسان‌های بی بصیرت،از هدف،خدا،خود،امكانات،آخرت، نشانه‌ها،قانونها و نعمت‌های خداوندی و گناهان خویش غافل هستند و به فرموده قرآن كریم: اولئك كالأنعام بل هم اضل،اولئك هم الغافلون.(سوره اعراف،ایه 17)

غافلان از حیوانات هم بدترند.

بیابیم به منظور این كه در این جرگه قرار نگیریم،با خالق خود ارتباط قوی داشته باشیم و قرآن كریم را همیشه چهل چراغ زندگی قرار دهیم…!

قلب سالم و قلب مریض

در توصیف قلب سلیم می فرمایند:«قلب سالم،قلبی است كه خدا را ملاقات كند،درحالی كه هیچكس جز او در آن نباشد».و این همان قلبی است كه از هرگونه بیماری و فساد خالی باشد.چنین‌قلبی، براساس روایتی از رسول گرامی اسلام،«اگر شیاطین،قلوب فرزندان آدمی را احاطه نكنند،می‌تواند به جهان ملكوت نظر افكند».(میزان الحكمه،ج10)

اما آن گونه كه از ایات شریفه قرآن و روایات امامان معصوم(ع) بر می‌اید،قلب سلیم شاخصه و نشانه‌هایی دارد كه می‌توان با توجه به آن قلب مریض را از سلیم تشخیص داد.

مهمترین ویژگی‌ها و نشانه‌های قلب سلیم

1.آرامش دل:كسی كه از دل سالم برخوردار است،جز معنای راست و درست از او سر نمی‌زند و بر اثر لطف خدا،چنان بینشی به حق پیدا می‌كند كه روحش در نتیجه آن،به آرامش می‌رسد:الا بذكر الله تطمئن القلوب كسی كه یاد خداوند به او آرامش بخشد،دنیاخواهی در او نیست،به همین دلیل،از آرامش ویژه‌ای برخوردار است.

2.پاكی دل:مؤمنانی كه دلهایشان از گناه و شهوتها‌ها پاك می‌باشد و غباری براینه دلشان ننشسته،دلهایشان به گفته معصومین(ع)،نظرگاه خدای سبحان است؛زیرا كسی كه دلش را پاك سازد،خداوند به او بنگرد.

3.شرح صدر:گشادگی دل از نشانه‌های آشكار قلب سلیم است.همان طور كه خداوند متعال در قرآن كریم می فرماید: هر كه را خداوند به او نظر دارد، قلبش را برای درك حقایق گشاده می سازد.(سوره انعام،ایه 125) و این یكی از بخشش‌های الهی به مؤمنان می‌باشد.

علمای علم اخلاق، ارتباط با علمای صالح،خودسازی،پرهیز از گناه،و به ویژه،پرهیز از غذای حرام،بسیار یاد كردن از خداوند و مرگ و نیز عادت دادن خود به كارهای نیك را از عوامل گشادگی دل دانسته‌اند.( نمونه، ج19، ص428)

ویژگی‌ها و نشانه‌های قلب مریض

شناخت قلب مریض و نشانه‌های آن برای انسان بسیار لازم است؛زیرا روح را به اسارت دچار می‌سازد و سرانجام،دلها را می‌میراند.بنابراین،به طور خلاصه،به مهم‌ترین آنها اشاره می‌كنیم.

1.رین:رین همان زنگاری می‌باشد كه روی چیزهای قیمتی نشیند و آن حجابی است كه مانع ادراك حقایق عالم می‌شود،این واژه،در قرآن،در مورد كسانی كه بر اثر خیره سری و گناه فراوان قلبشان نفوذ ناپذیر شده،به كار رفته است. كلا بل ران علی قلوبهم ما كانوا یكسبون؛نه چنین نیست،بلكه آنچه مرتكب می‌شوند،زنگار بر دلهایشان بسته است.(سوره مطففین،ایه 14)

2.طبع:در لغت،به معنی مهر نهادن است.قرآن این تعبیر را در مورد افراد بی‌ایمان لجبازی به كار برده است كه بر اثر گناهان بسیار،در برابر عوامل هدایت،نفوذ ناپذیر شده‌اند و لجاجت و عناد در برابر مردان حق در دل آنان چنان رسوخ كرده كه مانند بستر و كیسه مهر و موم شده‌ای هستند كه دیگر هیچ گونه تصرفی در آن نمی‌توان كرد و به اصطلاح،قلب آنها لاك و مهر شده است.قرآن در این مورد می‌فرماید: بل طبع الله علیها بكفرهم؛خداوند به خاطر كفرشان بر دلهایشان مهر زده است.(سوره نساء،ایه 155)

ختم:این واژه نیز،در كتاب‌های لغت به معنی مهر نهادن می‌باشد«ختم الله علی قلوبهم» این به معنای آن نیست كه خداوند «حائل و حاجبی» میان دل آنها و حق و حقیقت قرار داده است تا نتوانند درك كنند،بلكه به آن معنا می‌باشد كه قلب كافران چون ادراك خود را نسبت به خوبی‌ها از دست داده، پس،گویی مهر شده است.(مجمع البیان،ج1،ص44 و45)

4.غشاوة (اكنّه):این دو واژه به معنی پوشش و حجاب است.گناهها به همچون حجابی میان انسان و درك حقایق تبدیل می‌شوند،به طوری كه مانع درك عالم ملكوت می گردند. و جعلنا علی قلوبهم اكنّة؛ما بر دلهایشان پرده ها افكندیم.(سوره انعام،ایه 25) وعلی ابصارهم غشاوة؛و بر دیدگانشان پرده‌ای است».(سوره بقره،ایه 7) البته این خود انسانها هستند كه در نتیجه انجام گناه و پیروی از شهوت‌ها این حجاب را ایجاد می‌كنند.

5.كوری و كری دل:قرآن از كسانی كه دلشان از نور ایمان خالی باشد،به كر و كور و گنگ تعبیر می‌كند و می‌فرماید: صم بكم عمی فهم لا یرجعون؛كر و گنگ‌ و كورند،بنابراین از راه(ظلالت) برنمی‌گردند».(سوره بقره،ایه 18)

6.زیغ:به معنی انحراف می‌باشد(انحراف دل از حق) فامّا الذین فی قلوبهم زیغ فیتّبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة….(سوره آل عمران،ایه 7) كسانی كه در دلهایشان انحراف است،برای فتنه جویی و (تأویل قرآن به دلخواه خود) از متشابه آن پیروی می‌كنند.در حدیث هم داریم كه امامان معصوم(ع) تأكید كرده اند كه این ایه قرآن: ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا… (سوره آل عمران،ایه 8) را زیاد بگویید و خود را به وسیله آن از انحراف در امان دارید.

7.قساوت و ضیق قلب:در لغت،به معنی سختی شدید است.قساوت را از سخت ترین و بدترین حالت‌هایی دانسته‌اند كه قلب در اثر لجاجت‌های پی در پی،دچار آن می‌گردد و چنین كسی، گویا ترین دلایل و نیز مهمترین اندرزها در وجودش كمترین اثری ندارد.

خداوند در قرآن كریم كسانی را كه ترس از خدا در وجودشان نیست،سنگدلانی معرفی می‌كند كه قلبشان چون سنگ خارا و حتی از آن سخت تر است «ثم قست قلوبكم من بعد ذلك فهی كالحجارة او اشده قسوة.(سوره بقره،ایه 74)

پس،دلهای شما بعد از این واقعه سخت گردید، همانند سنگ یا سخت‌تر از آن.

قرآن مجید عوامل بسیاری از جمله:مقاومت در برابر پیامبران و دروغ جلوه دادن حق و پیمان شكنی و اثر نگرفتن از ایات الهی را سبب قساوت قلب معرفی نموده و در روایات معصومین(ع) نیز آمال و آرزوهای طولانی،فراموش كردن خدا، حرص و طمع به مال دنیا،غذای حرام و بیهوده شنوی و زیاده گویی در غیر یاد خدا و نیز ترك عبادت،از عوامل سخت شدن دل معرفی شده است.( میزان الحكمة، ج10

درباره وبلاگ

این بلاگ دارای مطالب مذهبی، کتب اسلامی، اعجاز قرآن، ترتیل و تلاوت قرآن کریم، دانلود های رایگان اسلامی، تصاویر اسلامی، معلومات در باره امامان و پیامبران، احادیث، اذکار و غیره مطالب به در بخور میباشد.
مدیر وبلاگ : نجیب الله ارغستانی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • به نظر تان بهترین دین كدام است؟





نویسندگان

Najeeb ullah