تبلیغات
نور جاویدان - توكل
نور جاویدان
کامیابی دنیوی و اخروی در اسلام و فقط و فقط اسلام

50 دلیل برای رد مسیحیت

 

این نام کتابی می باشد که شما مسلمانان میتوانید با خواندن ان در یابید که مسیحیت چه مشکلات اساسی دارد . در این کتاب به صورت در باره ی دین مسیحیت بحث شده است . امیدوارم با خواندن ان به معلومات خود بافزایید. من این کتاب را برای شما اینجا قرار دادم و می توانید به راحتی دانلود کنید.

50 دلیل برای رد مسیحیت( دانلود)

 

 

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 

 توكل

توكل یكى از اركان ایمان است. توكل یعنى در كار خود بر خداوند تكیه كردن و حالتى است در بنده مؤمن كه از معرفت او به خداوند و اوصاف و اسماء حسناى او ناشى مى‏شود. توكل نوعى رابطه ایمانى میان بنده و معبود است. مؤمن مى‏داند كه خداوند به نیاز همه بندگان آگاه و بر رفع آن نیازها تواناست، خداوند خیرخواه بندگان است و به آنها رحمت و شفقت دارد و بخیل نیست. پس خداوند هر نیازى را كه بنده داشته باشد، مطابق خیر و مصلحت او تامین مى‏كند. مؤمن معتقد است هیچ چیزى براى او رخ نمى‏دهد، مگر آن كه خداوند مقدر داشته باشد:

قل لن یصیبنا الا ما كتب اللَّه لنا هو مولینا و على اللَّه فلیتوكل المؤمنون؛ (106)

بگو: جز آن چه خدا براى ما مقدر داشته هرگز به ما نمى‏رسد. او سرپرست ماست، مؤمنان باید تنها بر خدا توكل كنند.

پس اگر خداوند كسى را یارى كند هیچ كس بر او چیره نخواهد شد و اگر كسى را خوار سازد هیچ كس نمى‏تواند او را یارى كند:

ان ینصركم اللَّه فلا غالب لكم و ان یخذلكم فمن ذالذى ینصركم من بعده و على اللَّه فلیتوكل المؤمنون؛
(107)

اگر خدا شما را یارى كند هیچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر دست از یارى شما بردارد چه كسى بعد از او شما را یارى خواهد كرد؟ و مؤمنان باید تنها بر خدا توكل كنند.

مؤمن واقعى فقط خداوند را منشأ آثار مى‏داند و قدرت‏هاى دیگر را هیچ مى‏شمارد. هر چه هست از اوست پس غیر خدا در كار او سود و زیانى نمى‏رساند و نباید به غیر خدا تكیه كرد.

غیر خدا هم خود اوست و هم انسان‏هاى دیگر؛ پس نه از دیگران امید سود و زیانى دارد و نه خود را در تحصیل سود و دفع زیان مستقل و توانا مى‏بیند:

و لا تدع من دون اللَّه ما لا ینفعك و لا یضرك فان فعلت فانك اذا من الظالمین (108)

و به جاى خدا چیزى را كه سود و زیانى به تو نمى‏رساند، مخوان كه اگر چنین كنى، در آن صورت قطعا از جمله ستمكارانى.

با وجود چنین عقیده‏اى درباره خدا و مخلوقات او انسان مؤمن همواره متوكل است.

پیامبر اكرم(ص) توكل را این گونه تعریف فرموده‏اند:

العلم بان المخلوق لا یضر و لا ینفع و لا یعطى و لا یمنع و استعمال الیأس من الخلق، فاذا كان العبد كذلك لم یعمل لاحد سوى اللَّه و لم یرج و لم یخف سوى اللَّه و لم یطمع فى احد سوى اللَّه، فهذا هو التوكل؛ (109)

توكل یعنى آگاهى از این كه مخلوق زیان و سودى نرساند و بخشش و بازداشتى نتواند و نومیدى از آفریدگان. اگر بنده‏اى این چنین كند، آن گاه براى غیر خدا كارى نكند و به غیر خدا امید نبرد و از غیر خدا نهراسد و جز به خداوند میلى ندارد.

آیا توكل موجب ترك عمل و سستى در كار است؟ برخى تصور مى‏كنند كه چون انسان‏ها هیچ اراده و نیروى مستقلى ندارند و یگانه موجود مرید و قادر حقیقى خداوند است و خداوند خیرخواه بندگان است پس باید دست از تلاش بشویند و در انتظار امداد و انعام خدا باشند كه نعمت‏ها را به آنان ارزانى دارد و ضررها و خطرها را از آنان دور سازد این دیدگاه نادرست است. زیرا توكل ویژگى مؤمن است و مؤمن به سبب اعتماد به خداوند بر او توكل مى‏كند. اعتماد به خدا، اعتماد به همه اوصاف او همه مقدرات اوست. خداوند خواسته است كه نظام عالم بر اساس نظم استوار باشد و تحقق هر امرى را به واسطه اسباب آن تقدیر فرموده است. كسى كه به بهانه توكل از اتخاذ اسباب براى وصول به اهداف خوددارى كند، گویى سنت الهى را نپذیرفته است و خواهان خروج از نظام مقدر خداست. این انسان را نمى‏توان متوكل دانست. انسان مؤمن متوكل، در برابر همه سنن الهى تسلیم و خاضع است و براى رسیدن به هر هدفى اسباب آن را فراهم مى‏كند و در عین حال مى‏داند كه نه او و نه اسبابى كه بر مى‏گزیند، هیچ یك در تأثیر و ثمر بخشى مستقل نیستند؛ تأثیر همه آنها در دست خواست و قدرت خداست. اگر خداوند بخواهد، آن اسباب آثار مورد نظر را خواهند داشت و اگر او اراده كند هیچ تأثیرى نخواهند داشت و چه بسا اثرى خلاف انتظار داشته باشند.

گروهى از اصحاب پیامبر چون آیه مباركه: من یتق اللَّه یجعل له مخرجاً و یرزقه من حیث لا یحتسب (110) هر كس از خدا پروا كند، خدا براى او راه چاره مى‏گشاید و از جایى كه حسابش را نمى‏كند به او روزى مى‏رساند نازل شد در خانه نشستند و به عبادت روى آورند. پیامبر از آنان پرسید: چه چیزى شما را به این كار واداشت؟ گفتند: چون روزى ما تكفل شد به عبادت روى آوردیم. ایشان فرمودند: كسى كه این گونه عمل كند دعایش مستجاب نمى‏شود. بر شماست كه به طلب روزى برآیید. (111)

آیا توكل با اعتماد به نفس منافات دارد؟

اعتماد به نفس اگر به معناى اعتقاد به استقلال انسان در علم و قدرت و اراده باشد بدون شك مطلوب مكتب اخلاقى اسلام نیست. از نظر اسلام همه مخلوقات فاقد هستى، علم، قدرت و اراده مستقل هستند. هیچ كس، نه خود ما و نه اطرافیان ما خارج از قلمرو سلطنت خدا نیست و هیچ كدام از خود تاثیر مستقلى بر امور نمى‏گذارد. پس هم اعتماد به خود و هم اعتماد به دیگران مذموم است. ولى اگر مقصود از اعتماد به نفس این باشد كه انسان در به فعلیت رساندن قواى خویش كوشا باشد و از ورود به كارهاى دشوار نهراسد و قادر به حل مسائل و مشكلات زندگى خود بدون اتكاء به دیگران باشد، صفتى پسندیده است خانواده و نظام تعلیم و تربیت باید فرزندان جامعه را این گونه تربیت كند تا در عین توان مندى در مقایسه با دیگران همواره بدانند كه هیچ یك از این قدرت‏ها و استعدادها و توانایى‏ها از آن آنها نیست و هیچ یك از تدابیر و اعمال آنها بدون اراده و قدرت خداوند تأثیرى ندارد.

آثار توكل

توكل به خداوند آرام بخش است. كسى كه به خدا توكل مى‏كند نتیجه تدابیر واقدامات خود را هر چه باشد به آسانى مى‏پذیرد؛ زیرا بر این باور است كه نتیجه كارهاى او اگر مطابق پیش بینى او باشد صلاح او چنین بوده است و اگر خلاف آن باشد نیز مصلحت او را تأمین مى‏كند. انسان متوكل از آینده اضطراب ندارد. پس با قوت قلب و استوارى به تدبیر امور مى‏پردازد و در راه تحقق اهداف خود مى‏كوشد.

امیرالمؤمنین(ع) مى‏فرمایند:

اصل قوة القلب التوكل على اللَّه. (112)

و كسى كه با چنین اطمینانى به كار و تلاش بپردازد، قدرتمند، غنى و عزیز مى‏شود.

امام رضا مى‏فرمایند:

من احب ان یكون اقوى الناس فلیتوكل على اللَّه. (113)

امام صادق(ع) نیز فرموده‏اند:

ان الغنى و العز یجولان، فاذا ظفرا بموضع التوكل اوطنا. (114)

توكل رمز موفقیت است و انسان متوكل، موفق، شاداب و پرنشاط است.

امیرالمؤمنین(ع) مى‏فرمایند:

من وثق باللَّه اراه السرور و من توكل علیه كفاه الامور. (115)

انسان متوكل از آینده نمى‏هراسد و خوف فقر و ناتوانى ندارد پس در یارى رساندن به دیگران كوتاهى نمى‏كند.

مهم‏ترین اثر توكل جلب محبت خداست. خداوند كسانى را كه به او توكل مى‏كنند دوست دارد:

ان اللَّه یحب المتوكلین (116)

و آنان را كفایت مى‏كند:

و من یتوكل على اللَّه فهو حسبه. (117)

مراتب توكل

توكل ثمره معرفت خدا و ایمان به عمل و قدرت و رحمت اوست و چون ایمان افراد به خداوند مراتبى دارد، توكل آنان نیز داراى مراتب است.

كسى كه ایمانى راسخ ندارد و علم و قدرت و خیرخواهى خداوند را باور نكرده است هر گاه اسباب ظاهرى براى رسیدن به مقاصد خود را قابل دسترسى بداند، آنها را استخدام مى‏كند و از این حقیقت غافل است كه این اسباب هیچ گونه تأثیرى ندارند و اگر خداوند نخواهد او را به مقصد و منظور خود نمى‏رسانند. همین افراد هنگامى كه اسباب را مهیا نبینند، به خدا توجه مى‏كنند و از او یارى مى‏خواهند چنین افرادى در مواقعى كه انگیزه كافى براى مقصدى ندارند، به جاى استخدام اسباب، به محبت و رحمت خدا توجه مى‏كنند. مثلا در امور آخرتى چون پاداش و عذاب آخرت را باور نكرده‏اند، هیچ گونه تلاشى براى رهایى از عذاب و یافتن پاداش آخرتى نمى‏كنند و تنها دل به رحمت و عطوفت خدا مى‏بندند و این البته باز هم از روى باور قلبى نیست، بلكه به سبب تنبلى و كاهلى است.

اما كسانى كه معتقد به علم و قدرت و رحمت خدا هستند، بر خدا توكل مى‏كنند و اگر این اعتقاد در آنان راسخ شده باشد و قلب آنان به این باور رسیده باشد كه خداوند داراى چنین صفاتى است، در كارهاى خود بر او توكل مى‏كنند و از نتیجه كار خود راضى هستند. در روایات نیز به این كه توكل مراتبى دارد اشاره شده و در روایتى از امام هفتم یكى از این درجات بیان شده است. از امام موسى بن جعفر درباره این آیه قرآن سؤال شد: و من یتوكل على اللَّه فهو حسبه (118) فرمودند:

توكل بر خدا درجاتى دارد. یكى از آن درجات این است كه در همه كارهایت بر خدا توكل كنى و به آن چه خداوند با تو كرد راضى باشى و بدانى كه او هیچ نیكى و فضلى را از تو منع نمى‏كند و بدانى كه در آن امر فرمان از آن اوست پس بر خدا توكل كن و كارت را به او واگذار كن و به خداوند در همه امور اعتماد كن. (119)

در كتاب چهل حدیث امام خمینى شرح عرفانى این روایت آمده است. (120)


پى‏نوشتها

106 - توبه، 51.

107 - آل عمران، 160.

108 - یونس، 106.

109 - میزان الحكمة، ج 10، ص 676.

110 - طلاق، 2 و 3.

111 - همان، ص 687.

112 - میزان الحكمه، ص 681.

113 - همان، ص 681.

114 - همان.

115 - همان.

116 - آل عمران، 159.

117 - طلاق، 3.

118 - طلاق، 3.

119 - اصول كافى، ج 2، ص 70.

120 - شرح چهل حدیث، ص 213.

درباره وبلاگ

این بلاگ دارای مطالب مذهبی، کتب اسلامی، اعجاز قرآن، ترتیل و تلاوت قرآن کریم، دانلود های رایگان اسلامی، تصاویر اسلامی، معلومات در باره امامان و پیامبران، احادیث، اذکار و غیره مطالب به در بخور میباشد.
مدیر وبلاگ : نجیب الله ارغستانی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • به نظر تان بهترین دین كدام است؟





نویسندگان

Najeeb ullah