تبلیغات
نور جاویدان - اخلاص
نور جاویدان
کامیابی دنیوی و اخروی در اسلام و فقط و فقط اسلام

50 دلیل برای رد مسیحیت

 

این نام کتابی می باشد که شما مسلمانان میتوانید با خواندن ان در یابید که مسیحیت چه مشکلات اساسی دارد . در این کتاب به صورت در باره ی دین مسیحیت بحث شده است . امیدوارم با خواندن ان به معلومات خود بافزایید. من این کتاب را برای شما اینجا قرار دادم و می توانید به راحتی دانلود کنید.

50 دلیل برای رد مسیحیت( دانلود)

 

 

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 

اخلاص

اخلاص یعنى عمل را مخصوص چیزى كردن، یعنى عمل را فقط براى یك چیز انجام دادن و در این جا به معناى انجام عمل فقط براى خدا مى‏باشد. هر عملى دو جنبه دارد یكى ظاهر و دیگرى باطنى.

ظاهر هر عمل همان حركات و اقوالى است كه محسوس است و آن را با یكى از حواس ظاهر و گاه با حس باطنى مى‏توان مشاهده كرد. نماز، انفاق و جهاد و امثال آنها همه پیكرى ظاهرى دارند كه به حواس ظاهر قابل مشاهده است. ركوع و سجود، اعطاء مال و رزم و پیكار قابل مشاهده‏اند. ذكرى كه در دل ذاكر ادا مى‏شود نیز پیكرى دارد كه فقط بر خود گوینده ذكر مشهود است.

باطن عمل همان نیت عامل است. كسى كه نماز مى‏گذارد و ركوع و سجود و قنوت به جاى مى‏آورد، ظاهر عملش همین رفتارها و گفتارهاست و باطن عمل او نیت اوست. اخلاص ویژگى باطن عمل است. اگر كسى نیت خود را از هر آلودگى پیراسته كند، عمل او خالص مى‏شود. براى روشن شدن مطلب توضیح مختصرى درباره نیت لازم است.

انسان به تناسب نیازها و مطلوب‏هایى كه دارد به سوى اعمالى برانگیخته مى‏شود. انگیزه چیزى است كه انسان را به سوى عمل تحریك مى‏كند. انگیزه‏هاى انسان، همان چیزهایى هستند كه او آنها را براى خود مفید یا لذت آور مى‏داند. اگر كسى امورى را كه به سودمندى و لذت آورى آنها معتقد است محبوب خود قرار دهد، همه اعمال او براى دستیابى به آن امور خواهد بود. چیزى كه انسان را تحریك به عمل مى‏كند همین مطلوبیت و محبوبیت است اگر كسى به این انگیزش پاسخ مثبت دهد و تحریك این عامل را پذیرا شود، عملى را نیت كرده است. در اطراف ما محرك‏هاى بسیارى وجود دارد ولى همه آنها موجب تحریك بالفعل ما نمى‏شوند؛ زیرا ما فقط به محرك‏هایى پاسخ مثبت مى‏دهیم كه با معرفت و محبت ما سازگار باشند پس نیت در واقع پاسخ آگاهانه یا ناخودآگاهانه به محرك است. پس از نیت، عمل آغاز مى‏شود اگر كسى معتقد به خداوند یكتا باشد و نیز باور كند كه مقصد حقیقى زندگى، قرب خداوند و كسب رضایت اوست باید عمل او به انگیزه تقرب باشد.

عمل خالصانه عملى است كه فقط به نیت تقرب صورت مى‏پذیرد. اگر در نیت كسى، مقاصد دیگرى نیز اضافه شود، عمل او خالص و مخصوص خدا نیست در نیت او شریكى وارد شده است پس نقطه مقابل اخلاص، شرك است. آن چه در نیت شریك قصد قربت مى‏شود، گاه انسان‏هاى دیگر و مدح و ذم آنان است. چنین عملى را ریا مى‏گویند؛ و گاه چیزهاى دیگرى است. مثلا اگر كسى روزه را به قصد سلامت جسم بگیرد، اخلاص ندارد. اگر كسى براى آشنایى با صاحبان فرهنگ‏هاى گوناگون به حج رود خالص نیست و...

بنابراین آن چه كه ارزش واقعى عمل را در پیشگاه خداوند معلوم مى‏كند، پیكره ظاهرى عمل نیست باطن عمل یعنى نیت عامل است. از همین روست كه در حدیث آمده است:

النیة افضل من العمل الا و ان النیة هى العمل؛ (91)

نیت برتر از عمل است، آگاه باش! كه عمل همانا نیت است.

اهمیت اخلاص

اهمیت هر عمل متناسب با تأثیر آن در اهداف است. انسان موحد كه هدف زندگى را قرب خداوند مى‏داند، بالاترین اهمیت را براى اخلاص قائل است چرا كه هیچ چیز جز عمل خالص انسان را به خداوند نزدیك نمى‏كند. در حدیث قدرسى آمده است:

انا اغنى الشركاء عن الشركة؛

من بى‏نیازترین شریك از شركت هستم. (92)

انسان‏ها در اعمال خود براى خداوند شریك مى‏گیرند؛ یعنى اعمالى را كه در اصل براى خداست به نیت بهره‏هاى دنیوى از لذت و شهرت و غیر آن انجام مى‏دهند. خداوند مى‏فرماید من از این شركاء بى‏نیاز هستم و فقط عملى را مى‏پذیرم كه خالص از براى من باشد. در حدیث قدسى دیگرى آمده است كه خداوند فرموده است:

الاخلاص سر من اسرارى استودعه قلب من احببته من عبادى؛ (93)

اخلاص رازى از رازهاى من است كه در قلب بنده‏اى كه دوستش دارم جاى مى‏دهم.

این عبارت گویاى دشوارى اخلاص است و همچنین راه رسیدن به اخلاص را نشان مى‏دهد. در روایات آمده است: الابقاء على العمل حتى یخلص، اشد من العمل (94) هر عمل از لحظه آغاز تا پایان و حتى پس از پایان در خطر آلوده شدن به شرك و از میان رفتن اخلاص است. درستى و نیكویى عمل در گرو اخلاص است.

اخلاص چیزى است كه انسان را از آزمون الهى سرافراز بیرون مى‏آورد. در ذیل آیه مباركه: الذى خلق الموت و الحیوة لیبلوكم ایكم احسن عملا و هو العزیز الغفور (95) روایتى از امام صادق(ع) نقل شده است ایشان فرمودند: خداوند انسان‏ها را به كثرت عمل امتحان نمى‏كند، بلكه آنها را مى‏آزماید تا معلوم شود كه كدامین شما درست‏ترین عمل را انجام مى‏دهد و سپس فرمودند: درستى عمل به خشیت خدا ونیت خوب و صادق است. (96)

راه نجات از آتش جهنم و رسیدن به حضرت الهى، اخلاص است:

الا الذین تابوا و اصلحوا و اعتصموا باللَّه و أخلصوا دینهم له فاولئك مع المؤمنین و سوف یؤت اللَّه المؤمنین اجراً عظیماً؛ (97)

مگر كسانى كه توبه كردندو عمل خود را اصلاح نمودند و به خدا تمسك جستند و دین خود را براى خدا خالص گردانیدند كه در نتیجه آنان با مؤمنان خواهند بود و به زودى خدا مؤمنان را پاداشى بزرگ خواهد بخشید.

راه كسب اخلاص

همان طور كه در حدیث قدسى آمده است خداوند اخلاص را در قلب بندگان محبوب خویش جاى مى‏دهد. براى مخلص شدن باید محبوب خدا شد و محبوب خدا شدن ریشه در محب خدا بودن دارد. كسى كه محب پروردگار است، خود را به گونه‏اى كه خدا دوست دارد مى‏سازد و عمل خود را عملى قرار مى‏دهد كه مورد رضایت محبوب حقیقى است. پرهیز از اعمالى كه مورد رضایت خدا نیست در اولین گام خالصانه به سوى خدا پدید مى‏آید. اجتناب از محرمات از یك سو نشانه و شرط اخلاص در عقیده است و از سوى دیگر موجب محبوب خدا شدن و رسیدن به مقام اخلاص در عمل است:

من قال لااله‏الااللَّه مخلصا دخل الجنه و اخلاصه ان تحجزه لااله‏الااللَّه عما حرم اللَّه عزوجل (98)

كسى كه لااله‏الااللَّه را با اخلاص بگوید وارد بهشت مى‏شود و اخلاص او به آن است كه لااله‏الااللَّه او را از آن چه خداى عزوجل حرام كرده است باز دارد.

پس راه رسیدن به اخلاص، از معرفت آغاز مى‏شود. نخست باید عقیده را اصلاح و خالص نمود سپس از محرمات دورى كرد و محبوب خدا شد. محبوب خدا شدن نیز تنها با اطاعت محض از او امكان‏پذیر است. كسى مى‏تواند در اطاعت محض خدا باشد كه ملكات نفس خود رااصلاح كرده باشد؛ زیرا هر كس آلوده به رذایل نفسانى باشد خواه ناخواه اعمال او از آن رذایل نشأت مى‏گیرد و نیت او به غیر خدا آلوده مى‏شود.

كسى كه جاه طلب و دوستدار مقام است، ناخود آگاه اعمال خود را به نیت رسیدن به محبوب خود انجام مى‏دهد:

كیف یستطیع الاخلاص من یغلبه هواه (99)

كسى كه هواى نفسش بر او چیره است، چگونه به اخلاص توانا شود؟!

آثار اخلاص

اخلاص در عقیده انسان را بهشتى مى‏كند: من قال لااله الاالله مخلصا دخل الجنة كسى كه خالص باشد از فریب شیطان مصون است.

قال فبعزتك لا غوینهم اجمعین، الا عبادك منهم المخلصین؛ (100)

شیطان گفت: پس به عزت تو سوگند كه همگى را جداً از راه به در مى‏برم مگر آن بندگان خالص تو را.

هر چه درجه اخلاص انسان در عمل بالا رود آرزوهاى آخرتى او بیشتر برآورده مى‏شود:

كلما اخلصت عملا بلغت من الاخرة املاً؛ (101)

هر گاه عملى را خالص كنى به آرزویى در روز بازپسین مى‏رسى.

اخلاص حتى موجب برآمدن حاجت دنیایى انسان نیز مى‏شود. امام صادق(ع) مى‏فرمایند:

حق اللَّه الا كبر علیك فان تعبده لا تشرك به شیئاً، فاذا فعلت ذلك باخلاص، جعل لك على نفسه ان یكفیك امر الدنیا و الاخرة؛ (102)

بزرگ‏ترین حق خدا بر تو آن است كه او را عبادت كنى و به او شرك نورزى و چون این كار را با اخلاص انجام دهى خداوند بر خود كفایت دنیا و آخرت تو را واجب كرده است.

اخلاص موجب قرب خداوند و لقاء اوست كسى كه امید لقاء پروردگار خود را دارد باید اخلاص پیشه كند:

فمن كان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا و لا یشرك بعبادة ربه احداً (103)

پس هر كس به لقاى پرورگار خود امید دارد باید به كار شایسته بپردازد و هیچ كس را در پرستش پروردگارش شریك نسازد.

اخلاص علم را به قلب انسان هدیه مى‏كند و چشم انسان را به نور حقیقت مى‏گشاید: عند تحقق الاخلاص تستنیر الضمائر (104)

در روایت دیگرى از امیرالمؤمنین(ع) نقل شده است كه فرمودند:

ما من عبد یخلص العمل اللَّه تعالى اربعین یوماً الا ظهرت ینابیع الحكمة من قلبه على لسانه؛ (105)

كسى كه چهل روز عمل خود را براى خدا خالص سازد چشمه‏هاى حكمت او قلب او بر زبانش آشكار مى‏شود.

شاید بتوان از این روایت استفاده كرد كه ثمره اخلاص علاوه بر تابیدن نور علم وحكمت بر قلب انسان، توفیق به بیان حقایق الهى و در حقیقت توفیق به جانشینى پیامبر اكرم(ص) در بیان و تعلیم حكمت به انسان‏هاست.


پى‏نوشتها

91 - شرح چهل حدیث، ص 321.

92 - محجة البیضاء، ج 8، ص 130.

93 - محجة البیضاء، ج 8، ص 125.

94 - شرح چهل حدیث، ص 322.

95 - ملك، 2.

96 - شرح چهل حدیث، 322.

97 - نساء، 146.

98 - مراحل اخلاق در قرآن، به نقل از توحید صدوق، ص 27.

99 - میزان الحكمه، ج 3، ص 65.

100 - ص، 83.

101 - غررالحكم، ج 2، ص 570.

102 - محجة البیضاء، ج 3، ص 448.

103 - كهف، 110.

104 - غررالحكم.

105 - محجة البیضاء، ج 8، ص 126.

درباره وبلاگ

این بلاگ دارای مطالب مذهبی، کتب اسلامی، اعجاز قرآن، ترتیل و تلاوت قرآن کریم، دانلود های رایگان اسلامی، تصاویر اسلامی، معلومات در باره امامان و پیامبران، احادیث، اذکار و غیره مطالب به در بخور میباشد.
مدیر وبلاگ : نجیب الله ارغستانی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • به نظر تان بهترین دین كدام است؟





نویسندگان

Najeeb ullah